Economie

Nooit meer de foute kledingmaat bij online bestellingen

De e-commerce zit al jaren in de lift, en de coronacrisis geeft die evolutie nog een boost. Probleem voor wie kleding bestelt vanuit het eigen kot: de juiste maat kiezen. Met de technologie van Shavatar, spin-off van UAntwerpen en imec, bestel je in de toekomst altijd de juiste maat. 

De Europese kledingsector realiseert 13,2% van zijn omzet via e-commerce. Een studie wees een tijdje terug uit dat die online verkoop tegen 2023 jaarlijks gemiddeld met 8,6% zal groeien. En toen moest het coronavirus haar opwachting nog maken. Maar de retailers kampen met een aantal problemen: tot 70% van de online bestelde artikelen wordt bijvoorbeeld retour gestuurd, vaak omdat het kledingstuk niet blijkt te passen.

“Uit een eigen enquête bij 200 mensen blijkt bovendien dat 73% van de consumenten die online kleding willen kopen, geen order plaatst als ze niet zeker zijn van de juiste maat”, vertelt Geert Mertens, CEO van Shavatar, de nieuwste spin-off van de Universiteit Antwerpen en het onderzoeksinstituut imec. “Van zij die wel een bestelling plaatsen, geeft 40% toe dat ze meerdere maten van hetzelfde item durven bestellen, om zeker te zijn dat ze toch de juiste maat in huis halen. Die vaststellingen hebben natuurlijk een serieuze impact op het businessmodel van de sector.”

3D-lichaamsvorm visualiseren

Enter Shavatar, dat zijn oorsprong kent in het baanbrekende doctoraatsonderzoek van Femke Danckaers, verbonden aan Vision Lab, een imec-onderzoeksgroep binnen het Departement Fysica van UAntwerpen. “Ik ontwikkelde een model dat het toelaat om de menselijke 3D-lichaamsvorm te voorspellen en te visualiseren op basis van een beperkt aantal parameters, met een gemiddelde foutenmarge van amper 7mm ten opzichte van de échte lichaamsvorm”, vertelt Danckaers, medeoprichtster van de spin-off. “De consument kan dit thuis zelf doen, een scanner is daarbij niet nodig.”

De technologie werd verder ontwikkeld en verfijnd binnen de spin-off Shavatar met ondersteuning van het imec.istart acceleratieprogramma. Geert Mertens: “We kwamen, in overleg met 36 spelers uit de modewereld, tot een tool die de consument de mogelijkheid geeft zijn of haar eigen ‘avatar’ te creëren. Onze tool geeft vervolgens een aanbeveling van juiste maat en informatie over de ‘fit’ weer. In een volgende fase zullen we het kledingstuk in kwestie kunnen visualiseren op het lichaam van de consument. Het uiteindelijke doel is om een volledige outfit te kunnen visualiseren.”

Collecties beter afstemmen

Op korte termijn zal de tool geïntegreerd worden in webshops van kledingmerken, maar de geïnteresseerde consument kan vandaag reeds terecht op www.shavatar.me om van zichzelf een avatar in 3D te laten genereren. Hij of zij krijgt dan meteen maatadvies voor meer dan 50 merken

Als veel mensen gebruik maken van de tool, zal dat de modesector ook heel waardevolle data over de lichaamsafmetingen van de consument opleveren. Die inzichten zullen de kledingmerken in staat stellen om hun collecties verder te optimaliseren en af te stemmen op de eigen doelgroep. Sinds de oprichting wist Shavatar reeds 200 000 euro aan financiering op te halen, wat de realisatie van de eerste productversie mogelijk maakt.

Imec reageert verheugd op de lancering van de spin-off. Jo De Boeck, CSO bij imec: “Met onze spin-offs geven we het ondernemend landschap in Vlaanderen vorm. We kijken dan ook met trots terug op het incubatieproces waarbij we in samenwerking met de onderzoekers en in tandem met UAntwerpen de oprichting van Shavatar hebben mogelijk gemaakt hebben. Het succes van deze samenwerking heeft uiteindelijk ook geleid tot een succesvolle selectie voor het imec.istart programma.”

“Shavatar is een concreet voorbeeld van hoe wetenschappelijk onderzoek zijn weg vindt naar ieder van ons”, zegt prof. Silvia Lenaerts, vicerector valorisatie op UAntwerpen. “De onderzoeksgroep Vision Lab is er al meermaals in geslaagd om haar kennis rond beeldverwerking te vertalen naar innovatieve bruikbare oplossingen. De avatar-tool zal leiden tot minder retourzendingen en dus tot minder transport, een belangrijke stap naar meer duurzaamheid. Dat kunnen we als ondernemende en duurzame universiteit alleen maar toejuichen.”

(bericht en afbeelding UAntwerpen)