Mobiliteit en Verkeer

Antwerpen heft taxireglement op ondanks kritiek uit sector

De Antwerpse gemeenteraad heeft vanavond het stedelijke taxireglement opgeheven, in navolging van het Vlaamse taxidecreet dat begin dit jaar van kracht werd en de lokale bevoegdheden grotendeels overneemt maar de sector wel voor een stuk dereguleert. Alleen PVDA stemde tegen, Groen onthield zich.

Zowel de socialistische vakbond BTB als beroepsvereniging APTU had zich nochtans kritisch opgesteld tegenover de beslissing. Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) stelde dat het schrappen van de lokale regels rond taxibedrijven een direct gevolg is van het taxidecreet. 'Ik begrijp wel dat er binnen de sector angst leeft', aldus Kennis. 'Maar de sector lijkt toch ook wat te blijven steken in het verleden. Het zal allicht allemaal wat digitaler en flexibeler moeten in de toekomst.'

"Geen rode loper voor Uber"

Dat Antwerpen nu de rode loper uitrolt voor Uber, zoals BTB beweert, ontkent Kennis. 'Ik vraag Uber om als ze komen, meer te doen dan wat ze wettelijk moeten doen', zegt hij. 'Bovendien zal iedereen zich nog steeds aan de sociale wetgeving moeten houden.'Coalitiepartner sp.a werd tijdens de zitting aangevallen omdat de partij zich op Vlaams niveau wél kritisch had opgesteld tegenover het decreet. 'Wij zijn inderdaad een koele minnaar van het decreet', zei sp.a-fractieleider Hicham El Mzairh. 'Maar vanuit Antwerpen anticiperen we net op de komst van Uber door hen bijkomende voorwaarden op te leggen.'

Groter aanbod

Voor Open Vld betekent het opheffen van het reglement volgens fractieleidster Erica Caluwaerts dan weer dat 'meer jonge en oudere Antwerpenaren goedkoper zullen kunnen gebruikmaken van een groter aanbod aan taxi's'.PVDA weigerde de beslissing te steunen. 'Dit is op dit moment het slechtst mogelijke signaal aan een sector die al in nood verkeert door de coronacrisis', aldus raadslid en partijvoorzitter Peter Mertens.