Mobiliteit en Verkeer

Claude Marinower "We zijn steeds bereikbaar voor overleg"

Schepen van Openbaar Domein en de  Fietsblog Antwerpenize (Fiets de Stad) voeren een discussie op Twitter over de heraanleg van de Plantin en Moretuslei in Antwerpen.  De schepen toont begrip voor de kritiek, 

Volgens 'Fiets de Stad' had er bij heraanleg van de Plantin en Mortetuslei gekozen moeten worden voor één rijvak zoals de kleine ring in Hasselt. Volgens Claude Marinower zijn 2 rijvakken voor een hoofdbaan van de  rand naar stad  niet te veel. "Er bestaan ook andere weggebruikers die deel mogen uitmaken van ons openbaar domein. Fietspad is breed en van goede kwaliteit. Fietsersbond kan advies geven bij werken. Graag constructief overleg ipv twitterbagger." Aldus de schepen in zijn antwoord. 

Twitterbaggeraar

Fiets de Stad reageert dan weer op de uitspraak van Marinower dat zij als 'Twitterbaggeraar worden bestempeld :

"Wij vinden het bekritiseren van 2 x 2 baanvakken autoverkeer in een stadscentrum geen twitterbagger. Het gaat niet langer over hoeveel auto's maar over hoeveel mensen je op een beperkte ruimte kan processen, en dan is de keuze voor autoverkeer een erg domme en ouderwetse keuze."

Begrip

Claude Marinower “De Plantin en Moretuslei is een toegangsweg die zowel fietsers als auto’s naar ons centrum moet leiden. De heraanleg zorgt voor een verbetering in comfort, veiligheid en groenbehoud. Ook werd rekening gehouden met de klimaatproblematiek door gebruik te maken van waterdoorlatende materialen. 

Uiteraard heb ik begrip voor de mening van elke Antwerpenaar en wil ik daar naar luisteren. Daarom heb ik ook aan alle accounts rond fietsen laten weten dat wij steeds bereikbaar zijn voor overleg. Dat gezegd zijnde, wil ik er op wijzen dat er telkens voorafgaand aan werken een intensief participatietraject is. En dat de Plantinlei een verbindingsweg is, daarom dat het ook een Vlaamse gewestweg blijft en we hiervoor hebben samengewerkt met Vlaanderen. De heraanleg is beter en zowel onze Vlaamse Minister voor mobiliteit Lydia Peeters als wij in de stad gaan voor een maximale verbetering van de fietscomfort en veiligheid. Fietsveiligheid is een prioriteit voor zowel de stad als Vlaanderen.”