Mobiliteit en Verkeer

Eerste overzicht tram- en busritten tijdens de staking van morgen

Van 12 procent van de ritten van De Lijn is nu al zeker dat ze morgen niet rijden door de nationale staking. Het gaat om 6 100 van de 51 000 voorziene ritten. Op https://verstoring.delijn.be/ kunnen reizigers nakijken om welke ritten het gaat. Zo’n 1 500 ritten (3 procent) worden normaliter wel uitgevoerd. De informatie over de overige ritten volgt morgenochtend: dan heeft De Lijn een volledig zicht op het aantal werkwilligen. 

Morgenochtend brengt De Lijn de werkwilligen zo snel mogelijk in kaart. Om zo veel mogelijk mensen te helpen, worden de chauffeurs ingezet op de belangrijkste assen. Op https://verstoring.delijn.be/ vinden de reizigers vanaf woensdagochtend gedetailleerde info of hun bus of tram rijdt of niet.   

Verbeterde online overzichten

De informatie over de dienstverlening tijdens een staking is op twee punten verbeterd. Eerst en vooral geven de overzichten van alle ritten aan of die wel of niet rijden. Is de informatie nog niet beschikbaar, dat staat er ‘info volgt’.

Daarnaast tonen de real time toepassingen op de stakingsdag alleen de bussen en trams die 99,9 procent zeker zijn uitgereden. Zo weten reizigers wanneer de volgende rit eraan komt. Voertuigen waarvan geen real time positie gekend is, worden niet getoond. 

Werkwilligen op prioritaire assen

Woensdag gaan werkwillige chauffeurs aan de slag op prioritaire lijnen. Deze aanpak verschilt op twee punten van de gewone dienstverlening. Eerst en vooral gaan de werkwillige chauffeurs woensdag op twee vaste momenten aan de slag: bij het begin van de ochtendshift (rond 6.00 uur) en bij de start van de middagshift (rond 13.30 uur). Zo heeft De Lijn snel een beeld van de werkwilligen voor die shift. Op een gewone werkdag gaan de chauffeurs op verschillende momenten aan de slag.

Daarnaast worden de opgedaagde eigen chauffeurs ingezet op prioritaire lijnen. Hiervoor zijn progressieve scenario’s uitgetekend volgens het aantal werkwilligen. Door deze aanpak krijgen de reizigers een beter aanbod dan wanneer de werkwilligen gespreid over het hele net aan de slag gaan. 

(Bericht en foto De Lijn)