Mobiliteit en Verkeer

Fietsende pendelaars naar de haven kunnen voortaan de fietsbus op

Havenwerknemers die tussen de Rechter- en de Linkerschelde-oever pendelen met de fiets, kunnen voortaan gebruik maken van de fietsbus. De bus zorgt voor een efficiënte en betrouwbare verbinding voor fietsers die het Kanaaldok en/of de Schelde moeten kruisen om hun werkplek te bereiken. Zij kunnen voortaan aan verschillende haltes terecht waar ze, samen met hun fiets, de fietsbus op kunnen die hen door de Tijsmans- en/of Liefkenshoektunnel brengt.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en haventopman Jacques Vandermeiren stelden de bus vandaag voor.

“De fietsbus is een volwaardig vervoersalternatief voor de fietsende pendelaar van de deelnemende havenbedrijven”, zegt minister Weyts. “Ik investeer gericht in projecten die werknemers vlotter van en naar het werk brengen. De fietsbus haalt bovendien veel auto’s uit de files rond de haven.”

“De fietsbus is het resultaat van out-of-the-box denken om de bereikbaarheid in de haven te verhogen,” vult Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen, aan. “In het verleden was het voor de fietsende pendelaars in de haven onmogelijk om de Schelde over te steken. Daar komt nu verandering in. Deze fietsbus biedt fietsers de ontbrekende schakel en laat de fietsende pendelaars kennis maken met het uitgebreide fietsnetwerk op Linker- en Rechteroever.”

Vlot woon-werkverkeer

Uit eigen onderzoek blijkt dat ruim 4.000 werknemers zich dagelijks van hun woonplaats op Rechteroever verplaatsen naar hun werkplek op de Linkerscheldeoever en dat een nog groter aantal de omgekeerde beweging maakt. “Door deze werknemers een efficiënte fietsverbinding te bieden, hebben ze een betrouwbaar alternatief voor de auto”, zegt Tom Verlinden, mobiliteitsmanager van het Havenbedrijf. “Een dergelijk alternatief is nodig, willen we de bereikbaarheid van de haven voor haar werknemers garanderen. Er staan ons immers nog heel wat uitdagingen te wachten, zoals de werken in het kader van de Oosterweelverbinding. Een vlotte oplossing om de Schelde of het Kanaaldok met de fiets te kruisen is dan geen overbodige luxe”, aldus Verlinden.

Frequentie en traject

De fietsbus is een gelede bus met een ingebouwde fietsenstalling. Maximaal 30 fietsers kunnen tegelijkertijd de bus op. Opstappen kan aan vier haltes, twee op de Rechterscheldeoever (Noorderlaan en Scheldelaan) en twee op de Linkerscheldeoever (Waaslandhaven-Noord en Tolplein). “We voorzien zowel tijdens de spitsperiodes als voor en na de shifturen een frequentie van één bus per kwartier. Dat betekent dat we vier bussen inzetten, en dit zowel tijdens de week als in het weekend”, verduidelijkt de mobiliteitsmanager.

De dienstverlening van de fietsbus begint elke ochtend om 4.45 uur. Tot 9.00 uur vertrekt er elk kwartier een bus. Hetzelfde aanbod herhaalt zich tussen 12.45 uur en 18.30 uur en tussen 20.45 uur en 23.00 uur. Na deze spitsmomenten wordt er elk uur een bus ingezet. In het weekend en op feestdagen ziet de dienstregeling er quasi hetzelfde uit, met dat verschil dat er op de middag maar tot 15.00 uur om het kwartier een bus wordt aangeboden. Daarna valt de regeling terug op één bus per uur. “Op deze manier komen we zowel tegemoet aan de werknemer die in shiften werkt als aan de werknemer die in dagdienst werkt”, besluit Tom Verlinden.

Vanaf 14 maart begint de bus aan een inloopperiode. Vijf bedrijven (BASF, Lanxess, Katoen Natie, Evonik en het Havenbedrijf) stappen in deze pilootfase in, die moet helpen om een concreet zicht te krijgen op het potentieel van het nieuwe woon-werkconcept. Daarnaast zal er ook nauw worden samen gewerkt met de gebruikers om dit nieuwe en innovatieve concept verder te verfijnen. Vanaf 3 april wordt de bus opengesteld voor alle werknemers in de haven.

Financiering

De fietsbus zal ingepast worden in het Pendelbus project, dat het Havenbedrijf Antwerpen samen met de Maatschappij Linkerscheldeoever organiseert en dat mee gefinancierd wordt door de Vlaamse overheid (50% van de totale kosten). De geschatte kostprijs van de fietsbus bedraagt € 1,8 miljoen per jaar. Het gaat dan om de kosten verbonden aan de exploitatie van de bussen.

Meer informatie is te vinden op www.defietsbus.be

(foto : Port of Antwerp)