Economie

Veel meer vraag dan aanbod voor terreinen in de Waaslandhaven

2018 was voor de Waaslandhaven in nagenoeg alle opzichten een sterk jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO). 'Zowel de tewerkstellings- als de trafiekcijfers piekten, maar ook heel wat nieuwe en gevestigde bedrijven investeerden fors.' De maatschappij is wel dringend op zoek naar bijkomende concessiegronden.

De Waaslandhaven op de linkerscheldeoever blijft het goed doen. Dat besluit Boudewijn Vlegels, voorzitter van MLSO. 'Voor het achtste jaar op rij neemt het aantal direct tewerkgestelden toe.' Hun aantal kwam in 2018 op 20.562 voltijdse equivalenten, een stijging van 4,1 procent. Dat is een kleinere stijging dan in het recordjaar 2017, maar de stijging van 11,6 procent viel toen vooral te verklaren door de oversteek van terminaloperator MPET. Ook de cijfers van de goederentrafiek lieten winst optekenen. In totaal passeerde ruim 115 miljoen ton goederen in de Waaslandhaven, een stijging van 7 procent tegenover het vorige record in 2017.

Containerbehandeling vertegenwoordigt maar liefst 86 procent van de goederentrafiek, met als gevolg dat de Waaslandhaven erg veel belang heeft bij een uitbreiding van de containercapaciteit in de Antwerpse haven. 'Het voorkeursbesluit dat de Vlaamse regering op 17 mei vaststelde, komt voor de Waaslandhaven dan ook maar net op tijd, ' klinkt het. De totale oppervlakte door MLSO uitgegeven concessies steeg in 2018 tot meer dan 4,5 miljoen vierkante meter, een stijging van 2,05 procent. 'We stellen nu al vast dat de vraag naar terreinen door bedrijven groter is dan dat we terreinen ter beschikking hebben', zegt directeur Peter van de Putte van MLSO.

Om toch een antwoord te kunnen blijven bieden aan die niet-aflatende vraag naar terreinen, startte MLSO met een inrichtingsstudie voor de invulling van 'de Bieshoek' in Zwijndrecht.' Mobiliteit is voor MLSO een van de grootste prioriteiten voor de nabije toekomst. 'Sluikverkeer wordt niet meer aanvaard, fileleed ondermijnt de economie en zorgt voor zware vermindering aan levenskwaliteit voor wie er dagelijks door getroffen wordt', zegt Vlegels. Oosterweel is eindelijk gestart maar ook op Linkeroever moet er de komende jaren geïnvesteerd worden in onder meer de westelijke ontsluiting en een verbreding van de E17.