Mobiliteit en Verkeer 06/01/2021 - 12:30 Veel minder speed pedelecs ingeschreven elektrische fietsenspeed pedelecs embed Embed deze video Dimensies: 560x315 640x360 835x480 1280x720 Er zijn vorig jaar opvallend minder speed pedelecs ingescheven. De voorbije jaren was de verkoop ervan nochtans fors gestegen.
Mobiliteit en Verkeer Auto in beslag genomen van hardleerse chauffeur 27/01/2021 - 12:18 27/01/2021 - 12:18 Het wijkteam van de Junostraat heeft gisteren aan de Dascottelei een voertuig in beslag genomen. Ze hadden de bestuurder aan de kant gezet omdat ze hem herkenden van eerdere politietussenkomsten.
Mobiliteit en Verkeer Parkbrug gesloten door plaatsing brugelement 26/01/2021 - 18:30 26/01/2021 - 18:30 Op het Eilandje worden vandaag de brugelementen voor de nieuwe fietshelling geplaatst. Daarmee zal het binnenkort makkelijker zijn om vanop het Eilandje de brug op te rijden. De brug vormt een verbinding tussen de wijk en Park Spoor Noord, maar heeft voorlopig enkel een lift en een trap -met een fietsgoot-.
Mobiliteit en Verkeer Opgepast: tot morgenvroeg erg gladde wegen 24/01/2021 - 17:03 24/01/2021 - 17:03 Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) waarschuwt zondag voor gevaarlijke gladheid in de vroege avond en 's nachts. Ook het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) kondigt code geel af, voor heel het land, omdat winterse neerslag wordt verwacht. "Na de sneeuwval in delen van Vlaanderen afgelopen nacht, nadert een nieuwe neerslagzone met winterse neerslag vanuit het noordwesten. In de vroege avond en de nacht van zondag op maandag gaat het mogelijk vriezen aan de grond, wat in combinatie met winterse neerslag voor gevaarlijke situaties kan zorgen", zegt AWV in een persbericht. Het KMI verwacht dat er op veel plaatsen een sneeuwlaagje zal ontstaan van 1 tot plaatselijk 4 centimeter. Er kunnen zich ook ijsplekken vormen in het noordwesten van het land, klinkt het. De strooidiensten van AWV zullen preventief strooien, zodat de eerste sneeuw niet onmiddellijk op de weg achterblijft. "Toch zal de sneeuw of smeltende sneeuw ervoor zorgen dat dit preventief gestrooid zout na verloop van tijd verdwijnt en nieuwe ruim- en strooiacties noodzakelijk zijn. Het is dus opletten als weggebruiker om de weg op te gaan", zegt AWV. AWV raadt weggebruikers die maandagochtend de baan op moeten aan om de verkeersinformatie op de website van het Vlaams Verkeerscentrum te raadplegen.Foto Belga
Mobiliteit en Verkeer Nieuwe elektrische deelsteps op komst in Antwerpen 24/01/2021 - 14:21 24/01/2021 - 14:21 Vanaf maart 2021 zullen de elektrische deelsteps van Lime in het Antwerpse straatbeeld te vinden zijn. In het begin zullen er 250 steps worden ingezet, maar dat wordt stapsgewijs uitgebreid naar 1.000 steps. De steps vinden, ontlenen en betalen gebeurt via de app. Er worden geen registratiekosten aangerekend, gebruikers betalen enkel voor het gebruik. Elektrische deelsteps zijn hot. Ze zijn wendbaar, gemakkelijk te parkeren en milieuvriendelijk. Momenteel vind je in Antwerpen de deelsteps van Bird en Poppy. Dit voorjaar start Lime op en zullen gebruikers de keuze hebben uit drie aanbieders. Schepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA): “Ik ben blij met de komst van Lime naar Antwerpen. Ik geloof dat hun deelsteps een mooie aanvulling zullen zijn op het reeds bestaande aanbod in onze stad.” Naast Antwerpen is Lime actief in meer dan 60 steden in Europa met hun duurzame vloot. Lime zet in Antwerpen hun laatste nieuwe model van step in, het Gen 3.0 model, en vanaf augustus het Gen 4.0 model dat nu proefdraait in Parijs. Samen met Parijs zal Antwerpen de primeur krijgen in Europa wat betreft dit type. De nieuwe modellen bieden voordelen op het vlak van kwaliteit, levensduur en batterij. Het gaat om een free-floatingsysteem waarbij de ontleende steps geen vaste ophaalplek of terugbrengplek hebben. Om een dergelijk deelsysteem in Antwerpen uit te kunnen uitrollen, moet de stad een vergunning toekennen. Enkel aanbieders die voldoen aan de toelatings- en exploitatievoorwaarden worden toegelaten en krijgen een vergunning. Dit is nodig om de openbare orde en veiligheid te kunnen garanderen en een overaanbod aan deelsystemen te vermijden. Verder wordt er zo ook gekeken of er voldoende capaciteit is bij de opstart voor een goed functioneren. Per type deelvoertuigen wordt er een maximumaantal aanbieders toegelaten. Voor deelsteps werd het aantal vergunningen vastgelegd op drie, die momenteel vergund zijn aan Poppy, Bird en nu dus Lime. De vergunningen worden uitgereikt voor maximum drie jaar en worden geëvalueerd. Meer info over deelsteps en andere deelsystemen in Antwerpen vind je hier: https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/deelmobiliteit.Foto Lime
Mobiliteit en Verkeer Grote vernieuwingsoperatie voor Antwerpse treinsporen 23/01/2021 - 15:22 23/01/2021 - 15:22 Gedurende 9 opeenvolgende weekends tussen eind januari en midden maart start Infrabel met een van de grootste vernieuwingsoperaties in hoofdspoor in Antwerpen dit jaar. Op twee belangrijke spoorlijnen naar de haven en Nederland en in twee strategische sporenbundels worden liefst 17 wissels vernieuwd. Deze modernisering is nodig omdat de bestaande spoortoestellen einde levensduur zijn. Om de hinder voor de treinen zoveel mogelijk te beperken, levert de infrastructuurbeheerder een logistieke krachttoer. In totaal investeert Infrabel zo’n €4 miljoen in de Antwerpse spoorinfrastructuur.In de schaduw van het Antwerpse Sportpaleis en de Sinksenfoor heb je het terrein Spoor Oost. Hier liggen twee strategische sporenbundels: de zogenaamde bundel “Carwash” en de bundel “Q”. Een sporenbundel is een soort van parkeerplaats voor treinen. Dwars door deze bundels liggen ook twee belangrijke hoofdsporen. Dat naar de haven van Antwerpen (L27A) en het spoor naar Nederland (L12). Hier lanceert Infrabel de komende maanden een gigantische moderniseringsoperatie. Dat is nodig omdat de bestaande spoortoestellen op het einde van hun levensduur zitten. Deze wissels zorgen ervoor dat de treinen de bundels kunnen in en uitrijden. En ze vormen ook de rechtstreekse aansluiting met de hoofdsporen. Een soort van op- en afrit, zeg maar. Om het belang ervan te kaderen, heel deze infrastructuur is een van de enige twee toegangen tot de rechteroever van de Antwerpse haven.Deze investering levert heel wat pluspunten op. Door de wissels te vernieuwen, verzekert Infrabel dat de haven van Antwerpen veilig en vlot bereikbaar blijft en ook dat twee belangrijke bundels beschikbaar blijven voor zijn spoorklanten. De nieuwe spoortoestellen zijn ook onderhoudsvriendelijker. De infrastructuur zal in de toekomst dus minder moeten afgesloten worden voor onderhoud. Op de bestaande wissels staat momenteel een snelheidsbeperking van 20km/u. Dat zet letterlijk een rem op de doorstroming. Het is een flessenhals want treinen die langs hier rijden, moeten ter hoogte van de wissels altijd vertragen. De nieuwe wissels kunnen opnieuw aan de normale snelheid van 90 km/u bereden worden. Dat zorgt voor vlotter verkeer op de doorgaande hoofdsporen. Deze werf werd lang op voorhand aangekondigd en besproken met de klanten van Infrabel. In nauwe samenspraak met hen werd een gedetailleerde fasering uitgewerkt zodat de treinen bijna altijd kunnen blijven rijden. Enkel tijdens het weekend van 26 februari zijn beide spoorlijnen (L27A en L12) volledig afgesloten. Om de hinder tot een minimum te beperken, werden verschillende tussenfases uitgewerkt waar de bestaande sporen na elk werkweekend worden aangesloten met de vernieuwde infrastructuur om treinverkeer opnieuw mogelijk te maken. Een echte logistieke krachttoer.De beperkte tijd waarin alles klaar moet zijn, vormt een bijzondere uitdaging. In totaal wordt er gedurende 9 opeenvolgende weekends gewerkt. Het gaat dan om de laatste twee weekends van januari, alle weekends van februari en de eerste drie weekeinden van maart.
Mobiliteit en Verkeer Operatie 'Weekend zonder alcohol achter het stuur' start straks 22/01/2021 - 17:06 22/01/2021 - 17:06 Vanaf 18u organiseren de federale wegpolitie en de 117 lokale politiezones een marathon van alcoholcontroles. Tot maandagochtend 6u zullen overal in het land extra controles worden uitgevoerd om bestuurders aan te moedigen niet te drinken achter het stuur.