Waarom we ons minder lang kunnen concentreren dan een goudvis

Monkey business

Bijna de helft van de tijd verkeren we in een onbewuste toestand. Niet omdat er iets mis is met ons, maar omdat dat de standaardmodus is van het brein. Die standaardmodus komt voor in rust: wanneer ons brein niet geprikkeld wordt en als we dagdromen. Denk maar aan die momenten dat je in de auto zit en thuis aankomt, en je je terugreis niet meer kunt herinneren.

Die onbewuste standaardmodus heeft zo zijn voordelen. Het stelt ons in staat om zelfbewust te zijn, maar ook om ons te verplaatsen in anderen, herinneringen op te halen, te fantaseren en de toekomst te plannen. Boeddhisten noemen dit dagdromende brein ‘monkey mind’ omdat het spontaan gedachten produceert die vaak niet coherent zijn en die van de ene tak naar de andere springen, zoals apen dat doen.

Het monkey mind heb je broodnodig om te recupereren van alle prikkels die je ervaart in de overige 53% procent van je tijd. Sterker nog, het maakt je zelfs productiever. Werknemers die meer dagdromen zijn effectief productiever dan collega’s die dat niet doen.

Een goudvis kan zich langer concentreren dan de gemiddelde mens

Toch ervaren we meer problemen met onze concentratie. Uit een Canadees onderzoek van Microsoft blijkt dat we ons gemiddeld 8 seconden kunnen concentreren. Daarmee doen we het slechter dan een goudvis, die gemiddeld 9 seconden bij de les kan blijven. 10 jaar geleden konden we nog 13 seconden gefocust blijven. Onze aandachtsboog is dus bijna gehalveerd. De onderzoekers konden niet anders dan concluderen dat de opkomst van de smartphone daar iets mee te maken moest hebben.

Even een WhatsApp sturen, in afwachting van het antwoord op je bericht nog wat mails lezen of een video op Facebook of Instagram bekijken, .… We zijn het dankzij onze smartphone niet meer gewoon om te niksen. Voeg daar de verleidelijke pushmeldingen van de apps aan toe en voor je het weet ben je een half uur verder – en sta je eens zo ver van een goede focus. Een onderzoek van analysebureau Localytics toonde aan dat gebruikers een app bijna drie keer meer openden wanneer ze pushberichten toestonden dan gebruikers die dat niet toestonden. Op die manier worden we voortdurend afgeleid door onze smartphone en geven we onze monkey mind – en bijgevolg ook onze focus - geen ruimte.

Tijd voor een monkey mind break: tijd om je te vervelen

Het probleem is dus niet dat we tegenwoordig te veel dagdromen, en ook niet dat we ons te weinig concentreren, want dat percentage (53% gefocuste tijd) opkrikken is moeilijk. Het probleem schuilt in de kwaliteit van beide activiteiten: enerzijds kunnen we ons niet goed concentreren en anderzijds kunnen we ons brein niet genoeg laten rusten.

Om meer controle te krijgen over onze aandacht, is het, naast technieken om je beter te concentreren in het smartphone tijdperk, even belangrijk om te investeren in breinrust, om kwaliteitsvolle ‘afwezige tijd’ te creëren. Typische breinrustmomenten zijn bijvoorbeeld wanneer je wacht in de rij bij de bakker, in de file staat of zelfs gewoon op het toilet zit (zonder smartphone, welteverstaan). Allemaal mini-momenten die je kunt gebruiken om je brein te laten recupereren, informatie te laten opslaan en nieuwe verbindingen te laten maken met eerder opgeslagen informatie.

De eenvoudigste oplossing om blauw licht te vermijden, je prikkels te temperen en je reptielenbrein te deactiveren? Kop Op! Test hier welke uitdaging bij je past en ontdek hoe jij een betere nachtrust tegemoet gaat!

PVI
Meer afleveringen